با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ اهدای قرآن منسوب به دستخط حضرت علی (ع)، به گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی
زیارت عاشورا

نسخه چاپ عکس یک جلد قرآن با دستخط امام علی علیه السلام که اصل آن در کتابخانه سلطنتی انگلیس نگهداری می شود، توسط یک ناشر پاکستانی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است. عشق و ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام انگیزه این ناشر برای انجام چنین کاری بوده است.
نسخه نفیس چاپ عکس قرآن منسوب به دستخط مبارک حضرت علی(ع) که اصل آن در کتابخانه ملی بریتانیا نگهداری می شود، توسط یکی از چاپخانه داران سرشناس پاکستان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است.
این نسخه که از طرف آقای بختیارالدین احمد در سال 1390 هجری شمسی به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است، بر روی ورق پوست آهو نوشته شده است.


 
اندازه این قرآن، 8/5 در 5 سانتی متر است. دو صفحه اول این قرآن دارای تذهیب بوده و جدولها در هر صفحه طلاکاری شده است. صفحه اول قرآن 4 سطری و بقیه صفحه ها 5  سطری می باشد و دارای اعراب گذاری می باشد. این قرآن کوچک شامل سوره های یایسن، صافات و زمر است.
در پایان این قرآن عبارت «کتبه علی بن ابیطالب» و مُهر یکی از امیران وابسته به دربار «شاه جهان» و یادداشت فرماندار انگلیسی لاهور، چارلز ریکس در سال 1854 میلادی آمده است.
این قرآن به همراه دیگر قرآن های نفیس منسوب به ائمه اطهار علیهم السلام، در زمان اشغال پنجاب توسط انگلیسی ها از قلعه لاهور به لندن منتقل شده است.
آقای بختیارالدین احمد درباره این اقدام خود می گوید: از روز اولی که این قرآن را در کتابخانه بریتانیا دیدم، نتوانستم از آن دل بکنم و ده سال تلاش کردم تا توانستم اجازه خارج کردن این نسخه از کتابخانه را بگیرم و آن را به چاپ برسانم. خوشحالم که حالا هر کسی می تواند یک نسخه از قرآن امام علی علیه السلام را داشته باشد.
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از صد نسخه قرآن کتابت شده بر روی پوست آهو، شانزده هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی خطی و با مجموع 85 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی، به عنوان یکی از غنی ترین گنجینه های کتب آسمانی در منطقه و جهان اسلام به شمار می آید.



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |